7 mars

Vi har Lars den här veckan också, men nu främst i måleri med äggoljetempera. Eftersom det blir en del torktid mellan de olika lagren kan vi fortsätta på våra spänaskar från förra veckan. Det är väldigt bra, för nu känner jag inte längre att jag har vatten över huvudet.

Äggoljetempera berstår av en del vatten, en del ägg och en del linolja. Lars målar med mager äggoljetempera, och då är det ytterligare en del vatten i blandningen. När man målar med äggoljetempera får mean en helt annan yta än med linoja, och den sägs åldras mycket finare. Kruxet är att man helst ska måla många tunna lager, vilket gör att målandet tar en evig tid!

I helgen ska jag gå på en steppkurs i Falun med Nina på smide. På söndagen åker vi hela träklassen till en slöjdare utanför Eskilstuna och bor där över natten, för att dagen därpå åka till Julita, som är Nordiska museets magasin. Det lär vara enormt. Lars sa att det till ytan är sex fortbollsplaner stort. Tänk er, att få vandra omkring där i timtal och bara dregla över gamla grejer! Där ska jag också göra min uppmätning till projektarbetet.



Här är svepask nummer tre. Jag är ganska nöjd. Osäker fortfarande om jag ska måla den eller inte.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0