25 april

Efter ett långt uppehåll i skrivandet tänkte jag nu försöka komma ikapp lite igen. Förra helgen var jag med klassen på Strömstugan och hade Finsk afton med badbalja. Det var mycket uppskattat. Jag hade tagit med mig rågbröd, korv, öl, lonkero, överpalvad skinka och rågmjöl från Finland när vi var där över påsken. Av rågmjölet gjorde vi karelska piroger. Vi hade också gjort simaa under veckan. Jag tror att alla tyckte pirogerna med äggsmör var högt över fönväntan. "De var ju asgoda!!" sa Max.

Det är ganska exakt en vecka kvar av projektet och jag känner mig inte alls lika stressad som jag gjorde under påsklovet. Till exempel, att sinka draglådorna i botten gick mycket fortare än väntat. Så det var skönt. Frej har erbjudit mig lite buffelhorn, som jag ska svarva knoppar av till lådorna. Buffelhorn är svart, och det tror jag gör sig väldigt bra till den pariserblå färgen.

Idag har jag limmat fast listerna som sitter runt locket. Jag har också limmat ihop draglådorna. Det är alltid lite nervöst när man ska limma. Beth kallar det att man får limfrossa, vilket är ett väldigt bra uttryck. Man kallsvettas och får bråttom. Tänk om limmet nyper innan jag hunnit slå ihop allt ordentligt?


 

Syskrinet såhär långt. Jag är riktigt nöjd.



Och den färdiga pallen. Här är den ännu inte oljad, så den kommer att få en lite gulare ton.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0