6 oktober

Vi har gjort färdigt trågen (så långt det går i rått virke, förstås) och lagt dem att torka i den stora låren med spån (så att det inte torkar för fort och spricker). Efter den dagliga dosen teori (när vi har Beth så har vi träteori på morgonen och går igenom ett träslag per dag. Hon läser också högt ur en bok om träd.) började vi med ock till krympburkarna vi gjorde för ett par veckor sedan. Jag hann göra klart ett lock och fundera lite på nästa.

Jag har lärt mig att sticka vantar (och sockor) på ett nytt sätt idag. Det kallas magic loop och då använder man en rundsticka och stickar båda vantarna samtidigt bredvid varandra. Det är ett ganska speciellt sätt och man måste tänka efter lite när man ska lägga upp maskorna. Men det känns mycket behändigare än att sticka på strumpstickor, eftersom man slipepr ha en massa stickor här och var, plus att man får dem färdiga samtidigt.

I morgon ska vi på studiebesök till Stora Hyttnäs och Carl Larsson-gården (det ligger precis vid Strömstugan!) på eftermiddagen. På förmiddagen hinner vi nog inte jobba så mycket eftersom vi först har teori och sedan antar jag att den obligatoriska fredagsstädningen tar vid.



Mitt tråg.



Min burk med lock. Snett, fast rakt.



Swedish sloyd knife. Otroligt roligt.



Magic loop. Ni ser de två vant-delarna och sedan öglorna som går ut på sidorna. Inte jättebra bild tyvärr.

Kommentarer
Postat av: mormor

Nu läser vi för fullt igen. Fint att se bilder från Strömstugan. Bra att ha en kunnig träarbetare i släkten, så att vi alltid kan få de föremål vi absolut behöver.

Kramar från Udden

2011-10-08 @ 08:27:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0