4 oktober

Idag började vi på våra tråg. Det är ett hårt och slitit jobb, mycket trä att ta bort och det tar tid. Vi började med att gå till biblioteket där vi tittade på gamla tråg och fick sedan välja ett som vi skulle ha som förlaga till våra egna.

Sedan var det bara att sätta igång. Vi tog de halvstockarna som vi kluvit fram ur aspen vi fällde med Jögge. Eftersom den var lite vriden var vi tvugna att jämna till ytan först med yxan (alla har nu fått sina egna yxor!) och sedan med skrubbhyveln (liten hyvel med rundat blad). Jag bestämde mig för att göra mitt tråg lite större än min förlaga, fast med samma proportioner. Innanmätet högg vi ur med en slas yxa (jag minns såklart itne vad den kallas, men den ser ut som en hacka, afst med rundad yxegg). Mycket effektivt.

Nu blåser det som sjutton utanför. Det har varit en kall dag, men ändå solig. Förhoppningsvis mojnar vinden lite tills i morgon så jag slipper ha så mycket kläder på mig. Tur att det är varmt och skönt inne på mitt rum. Nu sitter jag i mina randiga polarnopyret-långkalsonger. Mysigt.



Här hugger en jätteglad jag ut innanmätet!



Jag och Emelie hittade en film igår med Jögge där han visar hur man gör tråg och slevar. Den är 20 år gammal. Så vi nördade oss under lunchen och tittade på den.



Jag har bestämt mig för att varje dag ta en bild på ett och samma ställe, och det ska jag göra hela året. Sedan ska jag göra en film av alltihopa. Det kommer bli superfint om jag lyckas. Så här såg det ut idag.

Kommentarer
Postat av: Jocke Lavett

Tjäckel-yxa heter yxan har jag för mig men jag är osäker på hur det stavas.

2011-10-05 @ 01:07:50
URL: http://cuchulainn.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0