20 oktober

Tom är så cool. Jag minns när jag såg honom förra veckan (då hade han smidestvåorna) och han verkade så tyst och tillbakadragen. Nästan tråkig. Och det blev automatiskt inställningen när jag kom i måndags. Men så fort han började prata förstod jag att jag fått helt fel uppfattning. Han visade sig vara en ganska munter och positiv person med mycket roliga uttryck och gester. Speciellt en gest där han liksom plockar saker i luften, och med det försöker imitera "linoljetusenfotingen" (en linoljemolekyl är tydligen jättelång) som plockar åt sig syreatomer (oxiderar och torkar). Fantastiskt.

Idag har vi målat gul marmor och målat upp alla färger vi har på en bräda som vi kan använda oss av senare när vi ska färgsätta saker. Pigment på burk har nämligen en helt annan färg än rivna pigment (pigment som blandats med till exempel linolja) som sedan målats. Här jobbar vi nämligen på det gamla goda viset, det vill säga egenblandad färg med pigment tillsammans med något bindemedel och lösningsmedel (exempelvis linoja, mjölk eller äggoljetempera).

Jag har också gjort en kolrosningskniv idag. Ludde hjälpte mig att bryta av en bit av min fulknivs tångel (den biten av kniven som är inne i skaftet. Jag var med andra ord tvungen att ta sönder det för att komma åt den biten jag ville ha.). Sedan slipade jag till den så att den fick en egg. Själva knivbladet är dryga centimetern långt. Jag fick en bit en av Lina som gjorde skaft av. Tyvärr har jag ingen bild på det.



Tom illustrerar känslan "Yes, vilken snygg färg det blev!" om våra fulbrukar som sedan blev snygga efter ett till lager färg.



Här är alla pigment vi använt idag. Totalt 38 stycken.



Pigment i soptunnan.

Kommentarer
Postat av: Mamma

Det är helt underbart hur ni gör allt från grunden. Måste verkligen ge en helt annan känsla för till exempel en färgs kvaliteter om man verkligen jobbar fram den. Eller känslan för ett verktyg som man gör av en liten del på ett annat verktyg!

2011-10-21 @ 07:26:33
Postat av: mormor

Nu är vi tillbaka och kan följa ditt arbete igen,så det är bäst att du jobbar på.

Härligt att läsa o ditt liv på Sätergläntan. Det gäller att oxå ta livet tillvara som du gör. Njuta av allt som ges däruppe. Kunskap och skönhet, tradition och hantverksskicklighet. Grattis till att du kan vara där, och att vi får dela så mycket.

kram från Udden.

PS Jag assisterar Pelles läsning.

2011-10-22 @ 19:34:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0