12 oktober

Jag har ju glömt att berätta! Igår var jag och dansade medeltidsdans! De som håller i det hela är ett par stycken som verkar ha dansat det  mycket, är aktiva på lajv och medeltidsveckan på Gotland, etc. Det var verkligen jätteroligt. Sättet att dansa är ofta i ring eller på rad. Ibland kan hur många som helst vara med, och ibland är det sagt för hur många dansare det är för. Precis så som man ser på sådana medeltida filmer, ni vet. När de har fest i stora salen med dans. Nästa vecka ska vi åka till en gammal lada, eller loge, och dansa. Då ska vi ha med oss lite "medeltidssnacks" och så ska vi ha på oss medeltidskläder.

Vi har fortsatt med våra karvsnitt på provbitarna. Idag gick vi igenom nagelsnitt, kolrosning och plattskärning. Till nagelsnitten använder man en ganska runt skölp som man gör fjällliknande snitt med. Kolrosningen är egentligen ganska enkel; man skär snitt rakt ner i träet, nästan som att man skulle rista in, och stryker sedan äver med kol som går ner i djupen (tyvärr har jag ingen bra bild på det). Plattskärningen går till så att man skär bort träet runt omkring formen, så att det ser ut som att den står upp lite från träet.

Vi har också fått två uppgifter:
-  Göra en mönsterbräda, med kanske en text eller bild, som ska innefatta alla de moment vi gått igenom
-  Göra ett mönster eller skrift på ett bruksföremål, exempelvis en slev eller krympburk
Det här ska vara klart till fredag lunch. Så fram tills dess blir det hårt arbete.

Jögge har också haft föredrag ikväll. Han berättade om slöjden, om sig själv och sitt slöjdande, som sitt alterego surolle, och om sina egna verk och idéer. Så otroligt inspirerande och glädjande. Jag satt och log hela föredraget. Och han sa efteråt att det är så roligt att hålla det för eleverna här för att vi är så intresserade. När han pratar om och beskriver hur han med hjälp av träets egna förmåga att svälla vid fuktighet hade byggt ihop en lekplats (inget lim eller spik alltså!), så slutar många lyssna. Men vi gläntingar, vi öppnar öronen extra mycket.

Efteråt var alla inne i något inspirerande rus och jag och Lina satte genast igång inne i träsalen. Lina gjorde en sked och jag fortsatte med mina skisser. Sådan skaparglädje!

Jögge är min nya idol.



Här är några av provbitarna. Jag har gjort hål i dem också så att jag senare kan hänga upp dem tillsammans på ett snöre.






Så långt som jag lyckas komma idag med mönsterbrädan. Jag har skissat och skissat och skissat och provskurit och funderat. Det är inte riktigt bra än, men jag vet ungefär hur jag vill ha det. Jögge vill att jag ska "kill my darlings", och med det menar han ta bort glasögonen under ordet language (ni ser det bättre i bilden under). Vad tror ni?



Till höger har jag gjort plattskärning i lite olika nivåer för att höja upp och få djup. Provskärning på bokstäver och så "my darlings"-glasögonen ovanför.



Spånlocken! Det har varit flera som har tyckt den varit rolig. Fredrik sa att han först inte såg den.

Kommentarer
Postat av: Camilla

ASfint!!!

2011-10-13 @ 18:37:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0