10 oktober

I morse hade vi teckning och det var så extremt tråkigt. Jag hade ingen inspiration what so ever och ville bara gå in till träsalen och göra något vettigt. Uppgiften var att teckna av skulpturer inspirerade av växter som fanns i en bok och sedan vidareutveckla skisserna till idéer som man kan jobba med i slöjden. Jag höll på att dö av tristess. Så jag var nog bitter hela förmiddagen.

Men efter lunch kom Jögge och livade upp stämningen. Med honom ska vi jobba med mönsterskäring, eller skureut som han kallar det (skureut är tydligen det gamla svenska namnet för karvsnitt, som kommer från tyskan). Men först måste vi ju ha något att skära med. I vårat starkpaket ingick ett karvsnittsblad, så det har vi skaftat idag. Det var relativt lätt och faktiskt jätteroligt. Jag gjorde mitt skaft ganska litet (jag har ju en liten hand som ni vet) och enkelt. Jag har låtit det stå och dra i linolja också nu på kvällen, och förhoppningsvis hinner det torka tills i morgon så att jag kan provaskära med den. Tyvärr är bladen väldigt stora och tjocka (jag har klagat lite på det) så jag ska antagligen slipa ner mitt ganska mycket.

Jag har slipat min kniv idag också! Det blev riktigt bra faktiskt. I helgen var vi på marknad i Rättvik, och där köpte jag en billig kniv som jag ska öva på (det var inte den jag slipade, utan min riktiga!). Min fulkniv är rostfri, så den är så hårt att slipa. Men det känns i alla fall roligt att det gick bra. Jag visade kniven för Jögge och han sa "det här ska du vara stolt över!". Och det är jag.



Här är mitt skaft!



Fredagens eldning.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0