27 september

Den här veckan har vi en tjej som heter Anja som vi gör "boddrakar" med. En boddrake är en drake eller orm man hängde upp över disken i sin handelsbod för att driva bort det onda och ge god affär. Man hade dem även i hemmet för att skydda familjen, men då i mycket större skala. Då satt den en bit från ytterdörren.

Vi begav oss alltså ut i skogen för att hugga träd - igen. Jag hittade en fin gråal som jag tog ner (det gick relativt fort tack vare att vi tog med oss motorsåg istället för vanlig bågsåg) och började jobba på efter förmiddagsfikat. Jag hade ett litet dilemma ett tag hur jag skulle forma huvudet; kort tjockt och gulligt, eller långt smalt och ondskefullt. Jag valde det senare, men eftersom jag aldrig lyckas göra något som ser ondskefullt ut blev det en blandning av de båda. 

Först tyckte jag att det hela verkade ganska jobbigt. Där var jag nu med en stock på en och en halv meter som jag skulle göra till en drake. Men det gick bättre än jag trodde. På något sätt måste man ta bort väldigt väldigt grovt från början, inte hålla på och fjösa, så man kan se formen. Därefter kan man börja ta bort allt sådant som inte ser ut som en drake.

 

Här är draken så långt jag kommit idag. Till höger är trädet. Huvudet pekar där nedåt.

 

Här är Ludde som ser ut som en hund och Lina med sin drake.


Kommentarer
Postat av: Jocke Lavett

Fint blir det :) Kul också att ni får göra saker som blir något. Vi bara övar tekniker hela tiden. Klyvning och håltagning den här veckan, nästa vecka blir det sammanfogning. Men efter det har jag för mig att vi ska börja med vindflöjlar. Det har jag aldrig gjort tidigare så det ska bli kul.

2011-09-28 @ 01:32:15
URL: http://cuchulainn.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0