22 september

På förmiddagen gick vi igenom slipning av verktygen (knivar, yxor, skedknivar och skölpar) och lite om hur stålet i dem fungerar och olika sätt att smida en kniv på. Det var både intressant och lärorikt. Jögger berättade också om Torni (tror han hette så), som gjort Tormek vilket är den bästa slipstensmaskinen. Jag tog en av ful-knivarna och ställde mig för att öva. Jögge utbrast: "Slipar du? .. Jag gillar dig My! Du ger dig på allt direkt!"

Vi fortsatte med de krokvuxna skedarna och jag gjorde en liten sked. Den var från början tänkt att bli en ätsked, men sedan insåg jag att den blev alldeles för liten. När jag gjort klart den fortsatte jag på smörknivarna. Jag hade ju fortfarande inte funnit den optimala smörkniven, vilket var mitt mål. Och jag tror att jag har lyckats. Jag har visserligen inte fälttestat den ännu, men det verkar lovande!



Processen. Från vänster: första kniven är det endast vinkeln som räknas, sedan ser ni utvecklingen mot höger. I mitten är smörkniven Jögge gav mig i utbyte mot den optimala, och vi kom tillsammans fram till att med mitt blad och hand skaft skulle det bli ännu bättre. Längst till höger ser ni slutprodukten: Den optimala smörkniven!



Här är sjukt nöjda Björn med sin slev. En sådan fantastisk reklambild.



Här är Pinglan som flår Ragnhilds ekorre. Pinglan har gått en skinn, läder och garvningsutbildning och var jättekunnig. Vi stod och pratade ett tag och hon berättade diverse bra saker.



Coola gubben med skägg som kommer ut ur skogen ibland.



Jocke. Han är relativt ren jämfört med hur svarta smederna var när de hade brutit upp milan och tagit tillvara på allt kol. De var verkligen helt svarta.



Vi tog en liten kvällspromenad ett par stycken. Då tog jag den här bilden. Jag gillar den, för den är så konstig.

Kommentarer
Postat av: Jocke Lavett

Toppenfin bild på mig ju :) Kolla gärna min sida också. Jag har inte varit särskilt flitig med skrivandet på sistone men jag ska försöka skärpa mig.

2011-09-23 @ 22:28:42
URL: http://cuchulainn.se
Postat av: Morfar

Hej My!

Han heter Torgny Jansson. Jag har pratat med honom flera ggr. Jag har en Tormek - endast det bästa är gott nog om man vill ha vassa verktyg. Morfar

2011-09-24 @ 19:12:22
Postat av: pappa

Bravo My! Här börjar karriären mot industridesign i bolaget MY AB :-] . Kraam, pappa

2011-09-27 @ 09:00:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0