21 september

Vi var ute i skogen idag också. Men inte för att fälla träd utan för att hitta små krokvuxna björkar att göra slevar av. Det finns nämligen två sätt att göra en slev på; antingen rakvuxet material där man kapar fibrerna i skedbladet och får det därför ganska grundt, eller så väljer man en fin krok och låter fiberriktningen i kroken forma skedblandet (då kan man få den lite djupare och med en fin och praktisk böj).

Jag hann göra en liten slev. Det känns lite fattigt att jag bara hann göra en enda, men när jag tänker efter jobbade vi faktiskt bara på eftermiddagen med täljandet. Förmiddagen gick ju till att leta virke. Så då känns det lite mer okej.

Jag och Lina hämtade våra yxor och vi tog de sista som fanns kvar i butiken. Det finns nämligen två sorter; en högerslipad och en som är likslipad på båda sidor. Anledningen till att vi inte hämtade dem med knivarna var att vi skulle prova båda sorterna och därefter bestämma vilken vi ville ha. Vi valde högerslipad, för att den helt enkelt känns bättre att jobba med. Träffsäkrare. Så vi sprang runt och var nöjda med dem. Jag visade min för Jögge (vår coola lärare) som föreslog att jag skulle forma till skaftet lite med bandkniv och spånhyvel så att skaftet skulle passa min hand bättre och därmed förebygga blåsor. Så tog han yxan ifrån mig, satte sig vid täljhästen och började tälja bort en del på skaftsidorna. Jag bara skrek.

Men i själva verket var det bra att han gjorde det. Jag hade aldrig själva vågat göra så med min splitternya yxa. Men det blev mycket bättre. Dock hann jag inte göra klart eftersom jag skar mig på bladet (det var en himla vass och fin egg, det gjorde inte alls ont nämligen!) och blodet forsade.

Nu har jag skurit mig fem gånger tror jag. Jag undrar hur lång tid det tar innan jag blir så pass säker på handen och med alla grepp att jag inte skär mig längre. Ett ganska bra tag tror jag nog.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0