19 september

Måndag. Idag har jag redan hunnit skärna mig två gånger. Eller den andra var mer ett hugg. Rakt in i det andra benet. Så nu kommer jag ha två fina ärr. (Det låter mycket värre än vad det är, jag kunde inte ens hitta något hål i byxan). Lina skar sig också och hon fick åka till vårdcentralen och limma ihop sin tumme. Det är det där jäkla "konservöppnargreppet" som inte funkar (vi har lärt oss en massa täljgrepp idag). Vilken tur att plåstertanten alltid finns på plats! (Plåstertanten är jag, eftersom jag är ansvarig för att det alltid finns plåster och förband.)

Vi har en lärare som heter Jögge den här veckan. Han är en ascool slöjdare som kan en massa saker om den mesta slags slöjd. Han har bland annat skrivit några böcker (en av dem lånade jag på biblan, och den kan jag rekommendera. Den heter "Slöjda i trä"). Vi har gjort smörknivar hela dagen och som sagt jobbat med täljgreppen. Jag har hunnit göra fem knivar och jag är riktigt nöjd. Nu ska de torka (man gör dem i färskt virke) så att man sedan kan rentälja dem.

Jag har köpt ett par nya snickarbyxor eftersom det var hål i de gamla. De är hur bra och snygga som helst (så snygga snickarbyxor nu kan bli). Det finns en massa bra fickor, bland annat kan jag ha båda mina knivar på mig hela tiden.

I fredags gjorde vi tjära. Då försöker man hitta hartsrika furustubbar (harts är i princip kådan i träet) som man bryter upp och klyver ner i fingerstora bitar. Bitarna läggs sedan i en stor gjutjärnsgryta med ändträet uppåt (man får alltså sticka in dem i varandra och använda en hammare så att allt sitter). Grytan ska sedan vändas uppochner ovan på tjärdalen, som är som en stor vid tratt i marken med ett rör som löper ut ur en liten mur nedanför. Sedan gör man en jätteeld över grytan (som man tätat kanterna på med en jord-kobajs-blandning) så att träbitarna värms upp och då rinner tjäran ner i tjärdalen och vidare ut i röret.



Ludde och Fredrik. Vi har precis brutit upp en tall-stubbe.



Milrök i skogen i solen. Fantastiskt vackert.



Grytan som är fullpackad med små furubitar.



Tjärdalen med grytan uppochnervänd inne i elden. Ut ur röret rinner tjäran!



Mitt nya örhänge. Hästskosömmen föll ur så jag behövde snabbt hitta på något nytt. Den är gjord av en grankvist som jag böjt och gjort ett lås till.



Dagens produktion: fem smörknivar.

Kommentarer
Postat av: Camilla

Fantastiskt det där med tjäran. Det visste jag inte.



Mycket stiliga smörknivar! Och örhänge såklart, men den har jag redan sett så det vet du.

2011-09-20 @ 06:50:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0