30 november

Idag har det varit en sjukt oinspirerande dag. Tanken var att vi skulle skissa på ljusträden vi ska göra i januari med Jögge, men det gick helt enkelt inte. För det första är ljusträd enormt fula, de tilltalar mig verkligen inte på något sätt. Sedan är det alltid jättesvårt att veta hur vi ska göra dem rent praktiskt, eftersom vi inte haft varken sammansättningar eller ens fått titta och känna på riktiga gamla ljusträd. Inte blir det bättre heller av att Anna Sjons är mer konst än slöjd. Jag vill inte göra något som bara "blir som det blir och är påsatt lite hipp som happ på en pinne". Jag vill göra något som är praktiskt och som jag kan använda.

Annars har det varit ganska trevligt att bara ha lite vanlig bildlektion i måndags och tisdag. Bara måla med vattenfärg och slippa tänka så mycket, bara se att färgen man bandar bli rätt. Det är otroligt avslappnande faktiskt att sitta i lugn och ro och bara titta på färgerna.

I morgon börjar julkalendern! Då kommer vi (i alla fall jag) sitta bänkad framför tvn kvart över sju med min julkalender i högsta hugg. Jag har också beslutat att jag ska köpa mig en flaska glögg, så jag kan dricka något varmt varje morgon när jag tittar på den. Dessutom har jag ju lite lussebullar i frysen nu som jag kan ta en av på mornarna.



Det här var förra veckan när vi tog ner björken för att ha något att göra pallben av. Vi skulle klyva alla delar och grovforma dem innan torkning. Här ser ni Emelie och jag som försöker klyva rotändan rakt. Som ni ser använder vi inte bara ett spräckjärn, utan även en yxa från var sida för att styra sprickan rätt.



I måndags började vi först klockan tio så då bestämde vi oss för att gå ut i skogen och ta en gran som vi ska ha i träsalen. Efter mycket letade, blöta skor och kalla fötter (mest jag och Max eftersom vi inte hade vinterskor) hittade vi en fin. Här är Emelie och Lina som tar ner den.



En av uppgifterna igår var att måla av ett skåp i så lika färg som möjligt. Det var den uppgiften jag uppskattade mest, att bara sitta och se på färgen. Slippa tänka och klura. Att resultatet blev bra är jag dessutom jätteglad över.



Här är min finaste uggla som jag gjorde igår. Har visst snöat in lite på ugglor nu inder veckan.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0