22 november

Den här veckan håller vi och renskär våra tråg. Jag är i princip klar med båda mina (det stora som är mitt första, och det andra som är till mamma). Det enda som saknas är karvsnitt på lilltråget och så ytbehandling på båda förstås. Jag tror att jag ska måla lillen och pensla på mjölk på det stora (det måste vara lätt- eller minimjölk!). Anledningen till att jag inte vill olja det stora är att kortsidornas väggar är så tunna så det kan vara lätt hänt att oljan gör träet lätt genomskinligt (precis som supertunna träskedar). Mjölken gör bara en skyddande yta och går inte in i träet på samma sätt.

Jag har varit extremt produktiv idag. Jag har nämligen gjort hur många armband som helst som jag nu har lagt på torkning på elementet här i mitt rum. Jag har inte ränkat dem, men räknar jag alla jag har är det säkert över 35 stycken. Inte illa pinkat. Funderar fortfarade på ytbehandling och sådant, men det lämnar jag till morgondagen. Då ska jag nämligen renskära alla, eventuellt ytbehandla och göra en fin skylt till marknaden. Vi är ett gäng från skolan som ska vara med på Leksands julmarknad, men eftersom jag inte kommer att vara här i helgen ska de andra sälja åt mig.



Här är Gustav. Han kom fram till att det här var det bästa sättet att renskära sitt tråg på.



Armbandsproduktion.

Kommentarer
Postat av: Mamma

Jag vill se bilder på trågen!

2011-11-23 @ 20:18:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0