10 november

Vi kunde prova knivarna i slidorna idag eftersom de torkat under natten. Min satt hur tajt som helst och jag blev lite nervös över det. Men Ramon sa att det är inga problem för att lädret kommer att töja sig lite och forma sig. Men vi kunde inte lämna kniven i ännu i fall att lädret itne var riktigt torrt.

Sedan gick vi igenom olika sätt att göra sätt att göra hängare till slidorna, om man till exempel vill ha den i bältet. De två sätten vi tittade mest var en påsydd hängare eller en där två stroppar från hängaren är som insydda i lädret. Ni kommer se på bilden under hur jag menar. Jag gjorde en egen variant på det hela, och jag är faktiskt väldigt nöjd.

Ramon visade också hur man kunde färga lädret. Alla utom Lina och Emelie gav sig på det. Jag hade väldigt svårt att bestämma mig vilken färg jag skulle ta, men tillslut valde jag hastigt och lustigt en blå grundfärg och sedan ett svart lager ovanpå. Tanken var ju fin, men när det torkat blev färgen riktigt konstig. Helt omöjlig att bestämma vilken färg det var. Den var liksom metallic, blå, rosa, lila, gul. Typ. Jättekonstig verkligen. Den kanske blir bra med tiden och slitaget.

I helgen är det Folkmusiknatta i Falun, så jag och Lina ska åka dit i morgon och sova på Strömstugan. Även några andra från skolan ska dit. Det ska blir superkul och mysigt!



Slidan och kniven innan färgning och oljning.



Halvdålig bild på hängaren. Men ni ser i alla fall min fiffighet!



Jag har också skaftat mitt knivblad idag! Det fick bli med epoxylim, eftersom jag har en benbit innan själva träet kommer (som för övrigt är säljrotsvril, både den och benbiten fick jag av vår gode vän Frank uppe i Jämtland). Benet är rent ut sagt förjävligt att jobba med (hårt som tusan och luktar päckel!), så jag hoppas det itne tar allt för länge.

Kommentarer
Postat av: Mamma

Känner Frank och Moni till din blogg!? Visst har du nån mejladress till dem? De skulle säkert tyckat att det var kul att läsa om alla de olika teknikerna ni håller på med.

2011-11-13 @ 18:34:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0