1 december

Under förmiddagen hade vi självstudier. Jag hade fixat en julgransfot till vår gran, så vi började med att ta in den och ställa den på plats. Vi hade sedan länge bestämt att det skulle vara en "trä-gran", det vill säga det får bara hänga prydnader av trä i den. Så började vi rota i an säck spån som stod kvar, men där fanns bara yxspån från förra veckan. Man tager vad man haver.

Men Beth kom och sa att "Näe, det här blir ju inge bra. Ni måste ju såna långa fina hyvelspån. Ni kan ju använda japanhyveln, den är jävligt bra. Så ska jag se om det finns några lister vi kan ta."

Så jag började hyvla för fulla muggar och fick riktigt riktigt fina spån, breda långa korvkrullar. De satte jag ihop till ett enda långt spån som jag sedan trädde runt granen, så som klittret brukar sitta. Sedan kom Emelie och hjälpte till. Efter att vi gjort fina småspånor kom Emelie på att vi kunde göra en smällkaramell. Så blev det julgranskulor också, och jag gjorde en ängel. Allt i spån som vi sedan målade med vattenfärg.

Istället för stjärna satte vi dit Max's ankljusstake som han gjorde igår. Det blev riktigt fint. Det är den finaste gran jag sett på länge.












Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0