13 mars

En händelserik helg.

På lördagen åkte jag och Nina (som går smide) in till Falun på en steppklass för en kille som heter Andrew. Det visade sig att han är med och anordnar Stockholm Tap Festival tillsammans med min förra stepplärare. Det var roligt! Klassen vi hade var kul, men lite för lätt. Det var ju nybörjarnivå, så jag får helt enkelt sluta gå på sådana.

På söndag morgon klockan nio satt hela trä inpackade i tre bilar på väg ner mot Eskilstuna, Nicke Helldorff (slöjdare, mest känd för sina täljda fåglar) och Julita. Det tog ett ganska bra tag, och ett par felkörningar, innan vi var framme. Där väntade lunch och slappande i vårsolen. För det är nog så att det är vår i hela Sverige, förutom här på vårt berg. Snön och isen på vägarna ligger ännu eftersom vi ligger i norrläge. Sad but true.

Efter lunch promenerade vi till ett privat drivet magsin med en massa gamla saker. På vägen tittade vi på de stora flyttblocken som fanns överallt. Det största hade som en grotta under sig, där man kunde klättra in. Det var spännande. På magasinet fick vi gå omkring som vi ville och titta på sakerna. Det fanns allt från stora vagnar, ärt- och potatissorterare, till strykjärn, portar och bandvävstolar.

Till middag blev det grillad korv ute i Nickes kåta, där Ludde och jag ansvarade för att få till en bra glöd. Nickes fru, Eva, berättade om den utbildning hon har på en folkhögskola i närheten där de, kort och gott, slöjdar med skräp. Syftet är att göra saker som är gångbara och skulle kunna säljas idag. Vi fick ett litet prov på det under kvällen då vi fick fläta korgar av tidningspapper, på samma sätt som man flätar med näver. Jag tycker det är roligt att de lyckats få till en hel ettårig utbildning av det här. Coolt.

Resten av kvällen satt vi inne i kåtan och tittade på elden, pratade skit och täljde. Jag lyckades skära mig i tummen, så lite av tiden försvann till att plåstra om mig. Men jag var snabbt på benen igen, då utan kniv i handen, och tillbaka vid elden.

Hela måndagen gick till vistelsen på Nordiska museets magasin, Julita. Det var ett enormt lager av allt som någonsin funnits. Det mesta du kan komma att tänka på finns där. Först fick vi en rundvandring av Ingvar som jobbar där, och sedan fick vi gå runt som vi ville och titta. Då fick vi ett par vita bomullshandskar var, eftersom vi inte fick röra något med bara händerna. De flesta gjorde sin uppmätning där också, däribland jag. I projektarbetet ingår nämligen att man ska mäta upp ett föremål, som man antingen rekonstruerar eller inspireras av. Jag mätte upp ett pulpetskrin, med snett lock och två lådor på insidan av skrinet. Tyvärr kan jag inte lägga upp någon bild på det, eftersom reglerna är sådana.

Den här veckan går till att göra klart gamla projekt, vilket är jättebra. Idag har jag börjat rita rent uppmätningen, och självklart har jag glömt en del av måtten trots att jag tyckte jag var så noggrann. Jag har gjort klart min sinkade låda också, så den är färdig för målning. Under kvällen satt jag i biblioteket och tittade på skrin och skåp för att få inspiration och idéer. I morgon ska jag försöka hinna sätta fast ryggböjen på min pallstol. Sedan är det nog mest måleri kvar att göra.



Det stora flyttblocket med grottan! Ni ser hur stort det är i jämförelse med lilla Max. Det växer till och med träd på det!



Jag framför kåtan hos Nicke, iklädd min fina anorak från Storåbränna. Jag har fått mycket komplimanger för den ska ni veta!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0