28 februari

Poff, så har det plötsligt nästan gått två veckor igen sedan jag skrev något.

Förra veckan hade vi praktik, och då var jag på byggnadsavdelningen på Skansen. Det var jätteroligt att få vara på ett nytt ställe och se hur andra jobbar. Det första jag tänkte på var hur lyxigt det var med alla maskiner, stora sågar, fräsar och maskinhyvlar. Allt material gick så fort att ta fram!

Min handledare hette Peter och var jättetrevlig. Jag hjälpte honom att renovera två gamla grindar som hör till en liten gård på Skansen som heter Skogaholm. Grindarna bestod av spjälor av trä uppträdda på en järnpinne som sedan satt i två sidostolpar och ett ganska brett underrede. På den första grinden saknades en spjäla, så då fick jag göra en ny. Det var ett himla meck och det tog ett bra tag innan det blev helt bra. Den första jag gjorde blev dessutom för kort, så jag var ganska snabbt tillbaka på ruta ett igen. Grind nummer två gick däremot bättre. Där var det en sidostolpe och underredet som behövde bytas. Det ska bli kul att de allt på plats i sommar!

Vi var en del på nya Lill-Skansen också, där de håller på och bygger om. Det kommer att bli så himla fint. Hela området är nytt, men nya inhängnader för djuren, ett stort hus med inomhusdjur, en liten damm och en massa hemliga gångar och grottor att leka i. Verkligen fint. Jag önskar jag var barn igen så jag kunde springa runt och leka där.

En dag var jag på Snickerifabriken, som är en gammal snickarverkstad dit besökarna kan gå in och titta. Sören, den gamla farbrorn som jobbar där, visade mig hur man gör bildhuggerier och river faner och berättade om ben- och fisklim. Han var otroligt gullig och snäll. En riktig Pettson. Eftersom man ska ha tidsenliga kläder på sig när man jobbar ute på området på Skansen fick jag gå ner i klädkammaren (där en tjej på Sömnad praktiserade samtidigt som mig!) och låna ett ställ med blåkläder och en sjalett att ha på huvudet. Mycket tjusigt.

Den här veckan har vi en lärare som heter Lars, och vi fortsätter med våra svepaskar. Vi syr dem med granrötter och det är jätteroligt. Men det, som allt annat, är rätt pilligt. Men själva sömmen går ganska fort. Vi har lärt oss några olika sömmar och jag hoppas att jag kommer hinna göra allihopa. Nu i början har jag fokuserat på de lite enklare för att komma igång. Jag har ganska många svep, så det känns som att jag tagit mig lite vatten över huvudet när jag tänker att jag ska hinna göra klart alla. Det är så mycket jag ska göra klart tills projektet börjar!



Jag och Sören i Snickerifabriken.



De två svep jag gjorde idag. Den övre ska bli en kakburk och den nedre en liten saltburk (där ser ni också botten som jag börjat på).


Kommentarer
Postat av: Millan

Såå fin du är My! :)

2012-02-28 @ 21:35:41
Postat av: Anonym

Hej My.

Nu är alla här i Öjarn.

Min dator fungerar förstås inte, men Christers lilla manik går bra. Tur att vi kan läsa alla fina ord. Jobba på med svepaskarna så kan vi jämföra dina med alliansen gamla vi har här i Öjarn.

KrAm från mormor.

2012-03-01 @ 15:28:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0